Direktlänk till inlägg 12 maj 2008

Konferensdag

Av Nettan - 12 maj 2008 21:08

Åtta till nio är det kaffe och macka, alltså ingen morgonstress. Alla är förväntansfulla, något mer uppklädda vanligt och det är gemytlig stämning. Samverkan är dagens ledord, ständigt aktuellt, kräver lagom med hjärnverksamhet. Anteckningsblock och godis på stolen, inbjudande.


Föreläsningen börjar, pennorna glöder. 15 minuter passerar och de första börjar lägga ner sina block, jag börjar fylla i hotell-loggan. 10 minuter till passerar och det börjar skruvas på stolarna, den första lämnar salen, chefen. Jag ritar mina första blommor. Tankarna snurrar, hur kan man tala så monotont? Har inte det här sagts förut? Var ska vi ha AW? Exakt hur fint väder är det ute?


Det blir paus, alla hinkar kaffe. Entusiasmen har lagt sig något. Kanske blir det bättre nu? Föreläsaren är ändå professor och har insett att det är dags att liva upp stämningen, drar ett skämt om japaner, skoj. Montonrösten fortsätter, få antecknar, många får akuta samtal på mobilen. Jag ritar sniglar.


Föreläsningen går mot sitt slut, alla väntar på det magiska ordet, lunch. Professorn vill att vi ska ställa frågor, en hand viftar. Han får onda ögat, inte sinka.


Stämningen bli åter hög i lunchkön. Ganska smaklös mat men ingen bryr sig, det är gratis.


Eftermiddagspasset skall vigas åt gruppdiskussion. Vi samlas i en jättegrupp. Ledningen skall diskuteras, favoritämne. 20 års missnöje komprimeras till en intensiv klagotimme. Jag tänker, hur hamnade jag här?


Eftermiddagsfika, kaka som kunde ha varit mer porös.


Sluttampen tar sin början, redovisning av gruppdiskussionen. Vem ska nu redovisa missnöjet, tystnad. Alla vill gå hem. Spridda applåder och jag lägger ännu en socialtjänstens dag bakom mig.



 
 
Marianne

Marianne

13 maj 2008 07:39

Exakt beskrivning av de flesta konferensdagar jag har varit med om. Varför fortsätter man?

http://nyaaventyr.blogspot.com

 
trollpackan funderar

trollpackan funderar

13 maj 2008 08:49

Tänk att det ser lika ut överallt...otroligt egentligen! Jag känner igen mig*fniss*
Det behövs lite nytänk!

http://trollpackan

 
Maja

Maja

15 maj 2008 14:03

Aldrig varit på konferens men känner vissa liknande drag till mina föreläsningar jag haft den senaste veckan!

http://majaliljeberg.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nettan - 28 maj 2008 07:37

Nu är vår nya blogg igång, framöver finns jag och SO på;   http://www.hybris-sonett.blogspot.com/  ...

Av Nettan - 24 maj 2008 17:39

Jag borde portas från Gina Tricot. Nyheter varje vecka är inte alls bra. ...

Av Nettan - 23 maj 2008 14:56

Jag och SO pysslar med att skaffa oss en gemensam blogg. Därför är jag dålig på att uppdatera just nu. Jag hoppas att ni följer till den nya, meddelar adress inom kort. ...

Av Nettan - 19 maj 2008 19:30

Jag var hos frisören idag, hon ögnade igenom mitt hår och sa;   "Vilket häftigt hår, det här kan man ju atombomba utan att det skulle ta skada"   Så är det att vara sponsrad av Schwarzkopf. Tack Charlotta.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards