Direktlänk till inlägg 13 mars 2008

Min åsikt

Av Nettan - 13 mars 2008 20:41

De är inte många i den här bloggen, mina mer seriösa inlägg men här kommer ett;


Socialtjänsten är åter i blåsväder. Jag läser artiklarna om det barn som blivit omhändertaget. Ett beslut som ifrågasätts. Som många gånger tidigare anser jag inte att det finns särskilt mycket att vinna på en sådan här medierapportering. Aftonbladet stora rubrik- Socialtjänsten tar barn godtyckligt, gör mig hederligt förbannad. Det underminerar tilltron till både socialtjänsten och rättsväsendet i stort.


Underrubrik- Har epilepsi- då togs babyn. Många gånger är detta det enda som människor läser och tror därmed på allvar att detta är den enda grunden för ett omhändertagande. Allt förtroende för socialtjänsten urholkas när den allmänna uppfattningen blir att barn hur lättvindigt som helst omhändertas. Jag vill alla ska veta att det är ett mycket omfattande utredningsarbete som görs. Att socialtjänsten ytterst sällan kommenterar enskilda fall gör att mediebelysningen ofta blir väldigt skev.


Socialtjänsten är på inget sätt en felfri instans. Det är hög personalomsättning och ibland arbetar de med allt för liten erfarenhet med allt för svåra utredningar. Helt klart ett problem. Hur man kan göra socialtjänsten till en arbetsplats med hög status och en rimlig arbetsbelastning är verkligen någonting som borde belysas. Det finns extremt många engagerade människor på de här arbetsplatserna som gör ett fantastiskt jobb. Ibland är det dock svårt då inga rimliga förutsättningar ges.


Jag är fullt medveten om att det finns gånger då felaktiga beslut fattas och det ska vi arbeta för att minimera. Jag tror dock inte att den här typen av medierapportering är den rätta vägen. Det finns möjlighet att överklaga och jag tycker att det är den vägen som ett ärende ska gå.


Socialtjänsten behövs och jag tycker det är väldigt synd att den här typen av uppmärksamhet kan göra att människor drar sig från att söka råd och stöd. Det finns ingen som vinner på det.

 
 
Ingen bild

Maria

13 mars 2008 22:36

Som nyutexaminerad socionom så var det precis detta jag behövde läsa efter att ha sett nyheterna. Tack!

 
so

so

14 mars 2008 08:23

Bra skrivet tjejen! Är på din sida...

http://soffansso

 
Marianne

Marianne

14 mars 2008 09:46

Medierna vrider alltid till saker och ting för att sälja lösnummer vilket ofta förstör mer än det "avslöjar" och ställer till rätta. Som jag ser saken är det kanske till och med fler barn som behöver tas om hand än vad som sker i dag. Vi har alldeles för många barn som är föräldrar till sina aloholiserade och nerknarkade eller psykiskt sjuka mammor och pappor. Men inte konstigt om Soc ofta inte vågar göra något - risken är att media tycker annorlunda för att kunna sälja ytterligare lösnummer. Ska läsa artikeln.

http://nyaaventyr.bloggagratis.se

 
Birdie

Birdie

23 mars 2008 09:37

Håller med dig, till fullo.

http://www.birdie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nettan - 28 maj 2008 07:37

Nu är vår nya blogg igång, framöver finns jag och SO på;   http://www.hybris-sonett.blogspot.com/  ...

Av Nettan - 24 maj 2008 17:39

Jag borde portas från Gina Tricot. Nyheter varje vecka är inte alls bra. ...

Av Nettan - 23 maj 2008 14:56

Jag och SO pysslar med att skaffa oss en gemensam blogg. Därför är jag dålig på att uppdatera just nu. Jag hoppas att ni följer till den nya, meddelar adress inom kort. ...

Av Nettan - 19 maj 2008 19:30

Jag var hos frisören idag, hon ögnade igenom mitt hår och sa;   "Vilket häftigt hår, det här kan man ju atombomba utan att det skulle ta skada"   Så är det att vara sponsrad av Schwarzkopf. Tack Charlotta.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards